sábado, 13 de junho de 2009

Profundas mudanças nos anos 70.

The 1970s provided two profound changes in the special effects trade. The first was economic: during the industry's recession in the late 1960s and early 1970s, many studios closed down their in-house effects houses. Many technicians became freelancers or founded their own effects companies, sometimes specializing on particular techniques (opticals, animation, etc.).

Os anos 70 foram responsáveis por duas profundas mudanças no comércio dos Efeitos Especiais. A primeira foi econômica: durante a recessão industrial no final da década de 60 e inicio da de 70, muitos estúdios fecharam suas seções de efeitos. Muitos técnicos se tornaram freelancers e fundaram suas próprias companhias, algumas vezes se especializando em algumas técnicas particulares (ópticas, animação, etc.).

The second was precipitated by the blockbuster success of two science fiction and fantasy films in 1977. George Lucas's Star Wars ushered in an era of fantasy films with expensive and impressive special-effects. Effects supervisor John Dykstra, A.S.C. and crew developed many improvements in existing effects technology. They developed a computer-controlled camera rig called the "Dykstraflex" that allowed precise repeatability of camera motion, greatly facilitating travelling-matte compositing. Degradation of film images during compositing was minimized by other innovations: the Dykstraflex used VistaVision cameras that photographed widescreen images horizontally along stock, using far more of the film per frame, and thinner-emulsion filmstocks were used in the compositing process. The effects crew assembled by Lucas and Dykstra was dubbed Industrial Light and Magic, and since 1977 has spearheaded most effects innovations.

O segundo foi precipitado pelo grande sucesso de dois filmes de ficção cientifica e fantasia em 1977. George Luca’s Star Wars iniciou uma era de filmes de fantasia com caros e impressionantes efeitos especiais. O supervisor de efeitos John Dykstra, A.S.C e sua equipe criaram muitos melhoramentos nas tecnologias de efeitos já existentes. Eles criaram um equipamento para câmera controlado por computador chamado “Dykstraflex” que possibilitou uma precisa repetição no movimento de câmera, facilitando muito a composição de travelling-matte. A degradação das imagens filmadas durante a composição foi minimizada por outra inovação: O Dykstraflex usando câmeras VistaVision que fotografavam imagens horizontais em widescreen ao longo da ação, usando muito mais filmes por quadro e uma emulsão mais fina foram usadas no processo de composição. A equipe de efeitos reunida por Lucas e Dykstra foi apelidada de Industrial Light and Magic, e desde 1977 encabeçam a maioria das inovações nos efeitos especiais.



That same year, Steven Spielberg's film Close Encounters of the Third Kind boasted a finale with impressive special effects by 2001 veteran Douglas Trumbull. In addition to developing his own motion-control system, Trumbull also developed techniques for creating intentional "lens flare" (the shapes created by light reflecting in camera lenses) to provide the film's undefinable shapes of flying saucers.

Naquele mesmo ano, o filme Close Encounters of the Third Kind (Contatos Imediatos de Terceiro Grau) dirigido por Steven Spielberg ostentou um final com impressionantes efeitos especiais realizados pelo veterano Douglas Trumbull (2001: Uma Odisséia no Espaço). Além de desenvolver seu próprio sistema de controle de movimento, Trumbull também desenvolveu técnicas para intencionalmente criar “lens flare” (the shapes created by light reflecting in camera lenses) para proporcionar os filme formas voadoras indefinidas.



The success of these films, and others since, has prompted massive studio investment in effects-heavy fantasy films. This has fuelled the establishment of many independent effects houses, a tremendous degree of refinement of existing techniques, and the development of new techniques such as CGI. It has also encouraged within the industry a greater distinction between special effects and visual effects; the latter is used to characterize post-production and optical work, while special effects refers more often to on-set and mechanical effects.

Nenhum comentário:

Postar um comentário